VEDTEKTER FOR «FORUM FOR PSYKOLOGI OG FILOSOFI»
Først vedtatt:
23.03.2022
Revidert:
19.09.2022
§1 Foreningens navn
Foreningens navn er Forum for psykologi og filosofi
§2 Formål
Det er ikke alltid enkelt å kreve av engasjerte sjeler at de må fatte seg i korthet. Foreningens formålserklæring er likevel begrenset til disse tre punkter:
Foreningens formål er å fremme filosofiens relevans for psykologifaget.
Foreningen arbeider mot dette målet gjennom å stimulere til fellesskap for debatt, kunnskapsutveksling, fagkritikk og grundig tenkning. Foreningen ønsker å oppnå dette gjennom å aktivt invitere bidragsytere fra andre fagfelt og tradisjoner.
Foreningen skal skape og utvide rom for å tenke helhetlig og pluralistisk i spørsmål som angår mennesket.
§3 Organisasjonsform
§3.1. Foreningen er en frivillig studentorganisasjon ved Universitetet i Oslo og ble stiftet 23.03.22.
§3.2. Foreningen er parti-politisk og religiøst uavhengig, men forbeholder seg muligheten til å ha meninger om, og å bidra til samfunnsdebatten i, enkelte saker som engasjerer medlemmene.
§3.3.Foreningen er en frittstående juridisk person med medlemmer og er selveiende. At den er selveiende innebærer at ingen, verken medlemmer eller andre, har krav på foreningens formue eller eiendeler, eller er ansvarlig for gjeld eller andre.
§3.4.Styreleder har signaturrett på vegne av foreningen.
§3.5. Ingen øvrig vedtektsfestet organisasjonsform utover at formen bør legge til rette for å best realisere §2.
§4 Medlemmer
Et medlemskap er gratis. Medlemskapet gjelder på livstid, eller til aktiv utmeldelse. Minimum 75% av foreningens medlemmer må være nåværende studenter ved et SiO-registrert lærested eller tidligere studenter ved Universitetet i Oslo, og minst 50 % av medlemmene må være semesterregistrert ved UiO gjeldende semester. Utover dette er foreningen åpen for andre interesserte.
Medlemskap gjelder når foreningens styre har innvilget søknad innsendt til styret. Utmelding skjer ved å sende e-post til styret.
§ 5 Rettigheter og plikter knyttet til medlemskapet
Alle medlemmer har rett til å delta på årsmøte, har stemmerett og er valgbare til tillitsverv i foreningen. Medlemmene plikter å forholde seg til vedtak som er fattet av årsmøte.
Et medlem forplikter seg til å bidra konstruktivt til at foreningens diskusjoner og debatter blir gode. Samtaler skal dreie seg rundt sak, fag og idéer – ikke personer.
§6 Generalforsamling
Generalforsamlingen er foreningens øverste organ.
Ordinær generalforsamling skal holdes en gang i året og innen utgangen av november i høstsemesteret. Styret kan kalle inn til ekstraordinær generalforsamling ved behov.
Generalforsamling fatter vedtak ved simpelt flertall. Ingen medlemmer har mer enn en stemme og stemmegivning kan ikke skje ved fullmakt.
Ekstraordinær generalforsamling kan innkalles hvis minimum 1/3 av medlemmene krever det eller styret finner det nødvendig.
Innkalling til generalforsamling skal være medlemmene i hende minimum to uker før generalforsamlingen. Sakspapirer skal være tilgjengelige for medlemmene minimum en uke før generalforsamlingen.
Vedtektsendringer som skal stemmes over på generalforsamlingen må være styret i hende minimum en uke før generalforsamlingen og vedtektsendringer kan bare skje når 2/3 av medlemmene stemmer for endringen.
§7 Generalforsamlingens oppgaver
Generalforsamlingen skal
behandle styrets/leders beretning
behandle regnskap fra forrige semester
behandle budsjett for kommende semester
behandle innkomne forslag
fastsette kontingent
velge styremedlemmer
§8 Valg
Det velges nytt styre på generalforsamling. Hvert styremedlem velges for én periode av gangen og kan maksimalt sitte tre perioder, med unntak om man allerede har innehatt styreverv i foreningen når man stiller til leder.
En valgperiode strekker seg fra 01.01. til 31.12.
Alle valg ved generalforsamling foretas ved håndsopprekking, dersom det ikke fremsettes forslag om annet. Hvis ingen oppnår minst halvparten av stemmene, skal en ny avstemning avholdes mellom de to kandidatene som fikk flest stemmer i første runde.
Dersom et verv ikke blir fylt under generalforsamlingen kan styret gis makt til å supplere seg selv.
§9 Styret
Foreningen består av et styre på minimum tre personer. Minimum 50% av styrets medlemmer må være semesterregistrert ved UiO. Alle styreverv i foreningen er ulønnet.
Foreningens styre møtes etter behov og har som eneste ansvar å sikre pragmatisk og ansvarlig drift.
Foreningens styre består av følgende roller:
Leder
Innkaller og leder styremøter. Har ansvar for kommunikasjonen med eksterne parter, samarbeidspartnere, fakultetsstyret, offentlige medier og leverandører. Har signaturrett. Det er leders overordnede ansvar å sørge for at alle personer i styret jobber etter foreningens formål og deres konkrete stillingsbeskrivelser, samt ivaretar foreningens gode rykte.
Nestleder
Leders stedfortreder. Referent ved styremøter. Ansvar for innkalling og gjennomføring av generalforsamling.
Økonomiansvarlig
Ansvarlig for sunn økonomisk drift av foreningen. Legge frem budsjetter og regnskap ved hver generalforsamling. Ansvar for bilagsføring og foreningens konto. Økonomiansvarlig har ansvar for oppfølging av alle økonomiske saker og plikter å informere styret fortløpende om økonomibruken.
Inntil 5 øvrige medlemmer
Styret i foreningen er beslutningsdyktige når 2/3 av styremedlemmene er til stede. Saker i styret vedtas ved simpelt flertall. Ved stemmelikhet har leder dobbeltstemme.
§10 Signaturrett
Styrets leder, eller nestleder i dens fravær, eller den styrets leder bemyndiger, har signaturrett på vegne av foreningen ved avtaler med eksterne parter som binder foreningen på noen som helst måte.
§11 Økonomi
Foreningens midler skal kun brukes i henhold til foreningens formål (se §2).
Der skal alltid foreligge budsjett og regnskap for foreningens midler, med tilhørende bilag. Budsjett og regnskap gjennomgås og godkjennes på generalforsamling.
Utbetalinger skal alltid godkjennes av leder – eller leders stedfortreder – i tillegg til økonomiansvarlig.
Ved stemming over økonomiske investeringer trengs det et 2/3 flertall i styret.
§12 Etikk og miljø
Foreningen skal så langt det er mulig vurdere miljømessige og etiske hensyn i planleggingen av aktiviteter. Videre skal foreningen i møte med andre organisasjoner, foreninger, arrangementer og oppdragsgivere etterspørre alternativer der etikk og miljø blir tatt hensyn til.
§13 Oppløsning
Foreningen kan oppløses ved at 2/3 av de stemmeberettigede medlemmene på generalforsamlingen stemmer for oppløsning. Sak om oppløsning må være meldt inn til ordinære saksfrister i forkant av generalforsamlingen. Ved opphør vil foreningens midler og eiendeler bli gitt til en annen egnet studentforening med samme formål, som generalforsamlingen bestemmer.
Ingen medlemmer har krav på foreningens midler eller andel av disse.
§14 Vedtektenes hensikt
Formalisering av foreningens organisasjon er vedtatt for å sikre sosial struktur over tid. Dersom vedtektene ikke lenger tjener foreningen eller medlemmenes ønsker bør de oppdateres. Dette punket er ment å ivareta kommende medlemmers frihet og myndighet over foreningens formelle struktur. Formålerserklæringen bør derimot ikke endres uten svært grundig vurdering.